Amalfi Coast, EUROPE, ITALIA, PODRÓŻE

Valle delle Ferriere – ukryty skarb Amalfi.

Tego dnia postanowiliśmy opuścić zatłoczone miasteczka i schować się nieco przed palącym słońcem. Ta mała ucieczka okazała się być jednym z najpiękniejszych spacerów w moim życiu.

Rezerwat przyrody Valle delle Ferriere to wyjątkowe i unikatowe miejsce, a dodatkowo, co uważam za ogromny plus, nie jest jeszcze oblężone masą turystów. Nadal dziewicze, nieznane i magiczne.

Znajduje się zaledwie kilka kilometrów z dala od zgiełku miasta, a przenosi nas w zupełnie inny świat. Jestem przekonana, że niewiele osób odwiedzających wybrzeże Amalfi słyszało o tym miejscu. Zapewne jest to wynikiem tego, że wybrzeże oferuje bardzo wiele. Luksusowe hotele z basenami, prywatnymi plażami i wykwintnymi posiłkami, malownicze miasteczka, widoki zapierające dech w piersiach. Czego chcieć więcej?

Bądź jednym z tłumu, a zobaczysz to, co widzi tłum, i dojdziesz tam, gdzie dochodzi tłum - jednak to, co zadowoli większość ludzi, nie usatysfakcjonuje oczu, które mogą widzieć więcej, i stóp, które chcą iść dalej. Carlos G. Valles 'Odwaga bycia sobą'

Cóż mogę powiedzieć. Ja zawsze chcę więcej! Z każdego miejsca, które odwiedzam chcę wycisnąć tyle, ile się da. Chcę poczuć jego esencję, zboczyć z głównej trasy i poznać ukryte zakątki. To zawsze sprawiało mi największą frajdę, a teraz, gdy mogę się podzielić moimi odkryciami, ta radość jest podwójnie wielka.

TRASA

Opiszę trasę rozpoczynając z parkingu Luna Rossa, gdyż podejrzewam, że wiele osób wybierze to miejsce zatrzymując się przy Amalfi. Jeśli chodzi o inne opcję parkingu opisałam je tutaj.

⇒ Parking Luna Rossa

⇒ Via Lorenzo d'Amalfi (10 min.)

⇒ Via Pietro Capuano (3 min)

⇒ Via delle Cartiere (8 min.)

⇒ Museum of  Paper

⇒ Museo la Valle dei Mulini

⇒ Salita Grade Lunghe (2 min.)

⇒ Via Paradiso (10 min)

AMALFI

W miasteczku zatrzymaliśmy się tylko na chwilkę na kawę i panino. Poniżej kilka miejsc wartych odwiedzenia.

» Masaniello Art Cafe - przytulna mała kafejka idealna na śniadanie, lunch a także kolację i wieczornego drinka.

Adres: Largo Cesareo Console 7, Amalfi, Italy 84011

» La Taverna degli Apostoli  - restauracja nieco na uboczu, a jednak tuż obok katedry Duomo di Sant'Adrea. Oferuje pyszną pastę, pizzę i owoce morza.

Adres: Largo Filippo Augustariccio, 6, 84011 Amalfi , Italy

» La Preferita - z typowym dla Włoch surowym wystrojem, lecz niebem dla podniebienia. Uwielbiam takie miejsca.

VALLE DELLE FERRIERE

Znajdując się na Piazza Duomo nie sposób nie zauważyć tabliczek kierujących nas do Valle delle Ferriere. Jeśliby jednak ktoś je przeoczył, to wystarczy odnaleźć uliczkę Via Lorenzo d'Amalfi i kierować się nią, aż do Via Pietro Capuano.

Kolejna uliczka to Via delle Cartiere, która prowadzi nas do Museo della Carta, czyli Museum Papieru. Chociaż sami nie odwiedziliśmy tego muzeum, myślę, że jest to ciekawe miejsce, w którym można się dowiedzieć jak wytwarzany był pierwszy papier w Amalfi. Podobno są tutaj również organizowane zajęcia dla dzieci.

Około dwie minuty drogi za muzeum, przy parkingu Parcheggio Gorga Amalfi skręcamy w prawo, a następnie w lewo w Salita Grade Lunghe. Teraz czekają na nas schody, prowadzą one przez dzielnicę mieszkalną, nie są one jednak zbyt strome, a poza tym widoki i otaczające gaje cytrynowe wynagradzają trudy wędrówki.

Po drodze trzeba koniecznie zatrzymać się w malowniczo położonej restauracji Porta Fore, która uraczy nasze spragnione podniebienia orzeźwiającą, przepyszną lemoniadą.

Teraz ścieżka zaczyna już prowadzić nas sama. Nasz wysiłek około godzinnej wędrówki pod górę zostaje wynagrodzony. Rezerwat wita nas przyjemnym chłodem, cieniem, cudownym zapachem. To nie wszystko, za chwilę widoki staną się jeszcze bardziej wyjątkowe.

I wreszcie naszym oczom ukazuje się pierwszy wodospad. Jest niewielki, ale naprawdę uroczy. Musze dodać, że do tej pory podczas naszej wędrówki spotkaliśmy naprawdę niewielu turystów. Była to miła odmiana.

Dalszy spacer, choć wciąż pod górę nie jest bardzo uciążliwy (my daliśmy radę z dwu-letnim dzieckiem w nosidełku :).

Wspomnę jeszcze, że po pewnym czasie dojdziecie do znaku wskazującego drogę do miasteczka Pontone (w prawo). Możecie wybrać tą trasę, jeżeli chcielibyście dojść jeszcze dalej do miasteczka Ravello (również warto!).

My poszliśmy w lewo, wzdłuż strumienia, Po drodze mijaliśmy kolejne wodospady, czasami trzeba zboczyć nieco z głównego szlaku i zejść dosyć stromą ścieżką, aby dostać się do wodospadu, lecz nie jest jakoś bardzo niebezpieczne, a myślę, że ciekawość zwycięży.

Naprawdę bardzo mocno polecam to miejsce, zwłaszcza, gdy planujecie sami wyjazd na Amalfi Coast i chcielibyście zrobić niespodziankę komuś, komu Amalfi kojarzy się jedynie ze zdjęciami z pocztówek. Kolorowym Positano, hotelowym basenem z widokiem na wybrzeże, włoskim śniadaniem z tymże widokiem :).

Na koniec jeszcze garść zdjęć .